قبر‌ستان منداییان سوسنگرد را چه کسانی ویران کردند؟

تخریب سنگ قبر

سنگ قبرها خرد شده‌اند، تصویرها و نوشته‌های کنده شده روی سنگ‌ها هر کدام در گوشه و کنار قبر ستان افتاده، اینجا قبرستان صابئین مندایی است، جایی در حوالی روستاهای منطقه دشت آزادگان در شهر سوسنگرد. این قبرستان محل دفن مردگان دین مندایی است، قدیمی‌ترین دین منطقه خاورمیانه که حالا کمتر از پنجاه هزار نفر جمعیت دارد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر ایران به نقل از وایر، جبار؛ نام مستعار یکی از پیروان این دین است. او در گفت‌و گو با «ایران وایر» می‌گوید:«این اتفاق از چهل روز پیش شروع شد، ابتدا یک سنگ قبر را شکسته بودند و فکر کردیم ممکن است تصادفی باشد و یا این‌که اشتباه گرفته باشند اما حالا چند سنگ قبر را از بین برده‌اند. ما هیچ وقت برای جمهوری اسلامی مشکلی ایجاد نکردیم ولی برای استخدام و کار، هزار جور مشکل داریم. همیشه مورد تبعیض بوده‌ایم. نمی‌خواهیم این تبعیض‌ها بیشتر شود.»

منداییان پیروان حضرت یحیی هستند، کسی که به اعتقادشان مسیح را غسل تعمید داده و به همین دلیل غسل تعمید یکی از اصلی‌ترین ارکان این دین است. منداییان به خدا و دنیای دیگر اعتقاد دارند، نمازهای روزانه دارند و دارای کتاب هستند. در قرآن هم نام صائبین بارها در کنار دیگر پیروان ادین آسمانی آمده است، با این‌حال دین آن‌ها هیچ‌وقت در ایران به رسمیت شناخته نشده است: «ما در مجلس نماینده نداریم، در فرم‌های اداری خودمان را مسلمان دوازده امامی معرفی می‌کنیم اما برای استخدام یا ادامه تحصیل که نیاز به گزینش است، به دلیل اعتقاد و دین مان قبول نمی‌شویم.»

جبار، منداییان را مردمانی صلح طلب معرفی می‌کنند که هزاران سال است در کنار دیگر ادیان بدون جنگ و خونریزی زندگی کرده‌اند، با کسی دشمنی نداشته‌اند و مورد خصومت قرار نگرفته‌اند: «نمی‌دانیم مورد غضب چه کسانی هستیم که با سنگ قبر مرده‌هایمان این طور می‌کنند.»

او برای توضیحات بیشتردرباره این موضوع ما را به صفحه فیس بوک شیخ فایز الصائبی ارجاع می‌دهد. در دین مندایی به هر کس که بر امور دینی مندابیان  کاملا مسلط شود و بتواند مشکلات دینی مردم را رفع کند گنزورا و یا شیخ گفته می‌شود. شیخ‌ها باید نمازها و دعاهای روزانه را به جا آورند، موی سر و صورت خود را از زمان بلوغ نتراشند و مراسم، تعمید، ازدواج و کفن و دفن را برای مومنان این دین برگزار کنند. مردگان مندایی را روی  چوب می‌گذارند و با نی می‌پوشانند و با بندهایی از درخت خرما محافظت می‌کنند و به خاک می‌سپارند.

شیخ فایز مثل دیگر پیروان این دین که پوشیدن لباس‌های سفید را دوست دارند و آن را نشانه روشنی می‌دانند، سفید پوش رو به روی دوربین ایستاده، ته لهجه عربی دارد و ریش‌ها و موهای بلندش با وزش باد تکان می‌خورند. او با اشاره به تخریب قبرها، از مشخض نبودن هدف از تخریب سنگ قبرها می‌گوید: «آیا این زمین را می‌خواهند، آیا می‌خواهند بگویند دیگر این‌جا دفن نکنید، می‌توانستند به ما ابلاغ کنند، اگر نمی‌توانستند حضور پیدا کنند فقط یک نامه می‌فرستادند که در آن می‌نوشتند دیگر نمی‌توانید این‌جا دفن کنید ما متوجه می‌شویم و برای دفن اموات جای دیگری پیدا می‌کنیم. اگر از ما بدشان می‌آید، که ما داریم می‌بینیم احترامی که در سطح شهر به ما می‌گذارند بیش از اندازه است. احترامی که من برای خودم و خانواده‌ام و بقیه هم‌کشیانم از طرف مردم می‌بینم بیش از سایر ادیان حتی اسلام است. یعنی امکان دارد برای ما نقش بازی کنند، کافی است برای ما بنویسند، بنویسند نمی‌خواهیم اینجا باشیم، می‌رویم، نمی‌خواهیم در خوزستان باشید، می‌رویم، نمی‌خواهیم در ایران باشیم، می‌رویم.»

او با اشاره به این که پیروان صائبین سال هاست که در کنار مسلمانان در صلح زندگی کرده‌اند، از این که ممکن است این قبرها با هدف ایجاد تفرقه میان مسلمانان و پیروان این دین خراب شده باشند، صحبت می‌کند و در بخش دیگری از این ویدئو به مهاجرت پیروان این دین از ایران اشاره می‌کند: «کسی من را اجبار نکرده که بمانم. کشورهای اروپایی، آمریکایی و استرالیا دنبال ما هستند و رفتن ما راحت است. ما فقط یک نامه می‌فرستیم و آنها برای ما ویزایمان را می‌فرستند اما ما نرفته‌ایم و مانده‌ایم. برای چی؟ به خاطر عشق به وطن و مردمی که دارند به ما احترام می‌گذارند.».

به گزارش بی بی سی از سال 2002 وزارت امورخارجه آمریکا منداییان را به رسمیت شناخته و به آنها پناهندگی اعطا کرده و شمار زیادی از آنها در مناطق مختلف آمریکا ساکن شدند. افراد متقاضی، بین سه ماه تا یک سال طول می کشد تا بتوانند از طریق اتریش وارد آمریکا شوند. تاکنون ویرجینیا (بیش از ۴۰ خانواده )، شیکاگو ( ۵۰ خانواده)، لس آنجلس (۶۰ خانواده) و تگزاس مناطقی هستند که محل تجمع منداییان ایرانی اند. منداییان سوریه و عراق نیز به تعداد کمتری در آمریکا ساکن هستند.

او در انتهای این ویدئو، خطاب به اشخاصی که این قبرها را از بین برده‌اند، می‌گوید: «دوست عزیز، برادر من، خواهر من، پدر من ، هر شخصی که مسئول این کار است، برای ما شفاف سازی کن، جرات داشته باش، اگر اشتباهی کردم در هر دین یا هر مسلکی به من بگو، مشکل تو با من است یا با این مرده‌ها. عصبانیت و افکار ناپسند خودت را بر سر کسانی  پیاده می‌کنی که حتی توان حرف زدن ندارند؟»

به گفته جبار چند وقتی است که در فضای مجازی، افرادی با اسم مستعار به پیروان این دین توهین می‌کنند و آن‌ها را کافر می‌خوانند. شیخ فائز هم در ویدئو به اشاره به این موضوع می‌گوید: «الان دو سه روز است از طریق فضای مجازی چیزهایی می‌خوانم که برایم قابل باور نیست. چیزهایی که نشان می‌دهد این ویرانی قبرها از عمد بوده.»

در بخش پایانی ویدئو شیخ فایز آرزو می‌کند که خداوند همه را به راه راست هداست کند و می‌گوید: «اگر در این دنیا هم جواب ندهید باید در آن دنیا، یعنی عالم نور پاسخگو باشید.» و بعد دستانش را به نشانه خداحافظی بالا می‌گیرد و بدرود می‌گوید. باد قبرستان موهایش را حرکت می‌دهد و دوربین سمت قبرها می‌چرخد.

POst Add

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *